Download
PROTOCOL COVID-19
Hervatting Sportscholen
Protocol hervatting vechtsporten.pdf
Adobe Acrobat document 90.2 KB

WAT IS MUAY THAI BOXING?


Muay Thai Boksen

Muay Thai (je spreekt uit: Moei Thei. Muay betekent gevecht of vechter. Dus vertaling : Thais gevecht) is ontstaan uit eeuwenoude oorlogskunsten van de Thaise soldaten en behoort nog steeds tot de sportcultuur van Thailand. Het Muay Thai boksen bestaat uit een gevecht waarin alle lichaamsdelen gebruikt kunnen worden. Voor de armen zijn dat de vuisten en ellebogen. Voor de benen worden de voeten, het scheenbeen en de knieën als "wapen" gebruikt. Het verschil met kickboksen is dat er bij het kickboksen geen knieën en ellebogen gebruikt mogen worden en bij Muay Thai boksen wel. Ook is de puntentelling bij wedstrijden anders bij de verschillende sporten en is het bij kickboksen verplicht een zeker aantal trappen te geven per ronde in de wedstrijd. Tegenwoordig wordt het traditionele kickboksen weinig meer beoefend en heeft het plaats gemaakt voor het Muay Thai . Als mensen het vandaag de dag over kickboksen hebben bedoelen ze veelal Muay Thai .

Wat leert je als je Muay Thai beoefend:

  • Bokstechnieken-hoeken, opstoten, directes, enz.
  • Traptechnieken-lowkicks, highkicks, afhaaltrappen, enz.
  • Knietechnieken
  • Elleboogtechnieken
  • Clinchen-lijf aan lijfgevecht waarbij geknied wordt en judoworpen worden aangeleerd.
  • Sparren-gecontroleerd rondes vechten


Hoe ziet een les er uit

  • Beginbegroeting
  • Warming-up
  • Krachttraining
  • Technieken doornemen, zaktraining of kussentraining.
  • Sparren
  • Cooling-down
  • Afgroeting


Wat heb je aan:

  • Korte broek(kíckboksbroek)
  • T-shirt of top
  • Scheenbeschermers
  • Handschoenen
  • Gebitbeschermer
  • Kruisbeschermer(eventueel ook voor dames)
  • Soms een hoofdbeschermer en borstbeschermer voor dame's


Voor wie het geschikt is hangt af van de trainer, de trainstijl en je instelling. Het is ten alle tijde een contactsport waarbij er gespart wordt, op semicontact niveau. Soms op wedstrijdniveau.  Dit houdt in: licht contact, stoten en trappen met niet al je kracht. Houd je niet van geweld, blauwe plekken en zo nu en dan een blessure dan kun je deze sport beter laten. Alhoewel deze sport niet blessure-gevoeliger is dan bijv. voetbal. Als je de aanwijzingen opvolgt van de trainers ,zijn er niet of nauwelijks blessures. Blauwe plekken op je scheenbeen komen wel veel voor.  Het is voor ieder  aan te raden voor het zelfvertrouwen en de weerbaarheid. 

Naarmate je beter wordt kun je wedstrijden gaan draaien.

Download
Inschrijfformulier
Inschrijfformulier.docx
Microsoft Word document 208.6 KB
Download
Algemene voorwaarden.pdf
Adobe Acrobat document 160.4 KB
Download
Bitje Handleiding
Bitje handleiding.pdf
Adobe Acrobat document 6.8 KB